Mi a coaching és mire jó?
Gondolkodott már azon, hogy miként reagáltak az emberek, ha Önnek problémája volt, vagy csak úgy tűnt, hogy elakadt? Bizonyára hirtelen, nagyon sok ’okos ember’ lett Ön körül. Lehet, hogy ötletekkel rohanták le, vagy együtt sírtak Önnel, esetleg Önt tették felelőssé a helyzet kialakulásáért, vagy éppen egy lehetőségnek érezték, hogy ehhez kapcsolódva elmondhassák: „én is így jártam, amikor…” És mielőtt a további reakciókat folytatná, megkérném Önt, gondoljon vissza, mikor, mi hozott igazi, hosszú távú megoldást... Lehet, hogy egyszer a barátnője rávette, hogy Ön hagyja ott a párját – és ez végül is ’jó is, hogy így alakult’, ma már Ön sem bánja; vagy a szülei értékítéletébe csak az fért bele, hogy Ön diplomát szerez, és a békesség kedvéért Ön 5 éven keresztül hajtott - így most legalább nincs konfliktus. Legalábbis most úgy hisszük, megérte...
Sokszor nem tudjuk a saját életünket élni. Kialakított rendszereink szorosan és „biztonságosan” kötnek minket, mint ahogy a kalitkában levő madár fogsága is értelmezhető „biztonság”-ként és „védelem”-ként… A coach és a kliens közötti folyamatos interakcióban, a biztonságos terep felkutatása folyik. Ez idővel egy térben – időben - személyben történő perspektíva-váltást eredményez, ami magával vonja a kalitka rácsainak feszegetését, arrébb tolását illetve összetörését. A coaching folyamat során – mely 3-12 alkalomból álló találkozássorozat - a jövőre koncentrálva a jelenben keressük a megoldási lehetőségeket. A coach nem tanácsokat ad, hanem teret teremt - figyelmével, kérdéseivel, alkalmazott módszereivel - a változáshoz, felismerések létrejöttéhez. A változás elengedhetetlen feltétele egy folyamatos bizalmi légkör fenntartása az ügyfél és a coach között.
A módszer a 80-as évek Amerikájában fejlődött ki, napjainkban pedig virágkorát éli. Mind az üzleti- (business coaching), mind a magánéletben (life coaching) sikeresen alkalmazható az eszköztár egyéni fejlesztésekre, változás menedzselésre és válság kezelésre. A folyamat részét képezik a tudatosan irányított beszélgetések, az alkalmazott technikák és az ügyfél által otthon elvégzett feladatok is. Ez komoly elkötelezettséget és rendszerességet kíván mindkét fél részéről.
Mit csinál a coach?
Akik tudnak angolul, gyakran mondják, „ááá, megvan, tudom ki a coach, az amolyan sportedző”. „Ez félig talált, félig nem.” „Melyik talált: a sport, vagy az edző?” „Hm, na, akkor inkább analizáljunk egy kicsit!
Mit csinál egy jó edző – vagyis a coach - aki profivá képez?
- Megkérdezi, hogy hova szeretne az ügyfél eljutni. Mi a terve. Mi az álma, amiért hajlandó mozgósítani az energiáit. Lehet az olimpiai aranyérem, vagy a Himalája csúcsa, de lehet egy karrier elérése, valamiben profivá válás, vagy az élet bármely – talán másoknak jelentéktelennek látszó -, de az egyén számára jelentős szegmense.
- Megnézi, hogy most mit csinál az ügyfél – és azt hogy állítja elő. A cél egy profi gulyásleves? Lássuk, hogy Ön hogy főzi: minden látszólag nagyon apró dolognak jelentősége van! „Ja, Ön babérlevelet is dob bele, mert a nagyija úgy szokta.” „Ön a végén teszi bele a hagymát?” „És úgy reszeli bele a répát, a krumplit meg pürévé zúzza előtte?!”...
- A coach tükröt tart és visszajelez. Megmutatja, hogy Ön mit csinál, és összehasonlítja ezt azzal, ami a receptben van, vagy azzal, ahogy a profik csinálják. „Babérlevél nincs az eredeti gulyáslevesben.” „Ön nem tartja be az eredeti recept sorrendjét.” A coach sas-szeme kiszúrja a javításra szoruló pontokat: „Futóbajnok akar lenni, de az Ön légzése felszínes.” Vagy: „Ön vállalatot vezet, de a saját rejtett indulatainak nem ura.”
- Felderítteti az ügyféllel az célokhoz vezető különféle utakat. Vagyis felfedezésre késztet Sokszor belegörcsölünk abba, hogy más variációt el sem tudunk képzelni: a célba csak „így” lehet eljutni. „Biztos?!” Tutti, hogy ez az ára az Ön álmainak? Ahhoz, hogy karcsú legyen, valóban vért izzadva, halálra kell diétáznia magát?! Milyen más út van még? És még…? És még…?
- Lépésekre bontja a nagy egészet. Ön ugye tudja, hogy kell megenni az elefántot? – Harapásonként. És hogy kell orvosi disszertációt írni? Úgy, hogy hatévesen elkezdi megtanulni a betűket, majd ...
- Feltérképezi az ügyfél erősségeit, a fejlesztésre szoruló területeit és a rendelkezésre álló és bevonható erőforrásokat. Mik azok a területek, amelyekre Ön nyugodtan építhet, mert stabil alapzatuk van? Jó szokásai, a humora, vagy a családja – esetleg az értékrendszere? Mi az, ami még nincs itt, de kis energiával könnyen behozható az Ön támogató rendszerébe? És vajon hol akad el – és mi az a makacsul fel-felbukkanó gát ott az Ön útján? Az, amit a környezetünk ’bukásként’ könyvel el, egy coaching folyamatban sokszor egyik legfontosabb üzenet: „itt, ezen a ponton erősítésre, vagy változtatásra van szükség.”
- Érzelmileg az ügyfél mellett áll: figyelmével kísér. Tudja jól, hogy nincs kudarc, csak tapasztalat. Biztosítja a hátteret. Ez a környezet az, amiben igazán lehet fejlődni. Mint a mag a földben: könnyen szárba szökken, ha minden adott: megfelelő táptalaj, kellő nedvesség, a nap melege…
Mit nem csinál a coach?
- Nem ad megoldást. A gyors megoldások időszakát éljük. Szükségünk van valamire? Sorban állunk, fizetünk, a mienk, vihetjük – és ha mégsem jó, simán csak eldobjuk, megyünk egy másikért. Jó lenne „kész-megoldás-csomag”-ot is venni. A legborzasztóbb, hogy ilyen nincs!!! És ha mégis valaki ezt kínálná, ne vegye meg! Ne fizessen érte semmivel – a saját élete beáldozásával végképp ne!
- Nem győzköd és nem manipulál. A coach nem fogja rávenni Önt semmire. Nem kell abbahagynia a dohányzást, vagy attól félni, hogy behálózza és majd egy bábuként, akaratával ellentétes irányba küldi.
- Nem ítél, nem bírál. Ez az aknamentes övezet, vagyis az a terep, melyen biztonságban kipróbálhatja a saját megoldási kísérleteit. „Ki hívja fel akkor a figyelmemet a veszélyre?” A coach ún. „ökológiai kérdései” segítik Önt abban, hogy megfontolt döntéseket hozzon.
- Nem vállalja át a felelősséget. Bízzon magában! Nincs helyrehozhatatlan hiba, csak helyzet, amiből tanulhatunk. Egy anyát figyeltem ma reggel, ahogy kikapta a 3 éves gyereke kezéből az ollót, mert „az nem való gyerek kezébe”. Beszűkítünk vagy kitágítunk? Azt mondjuk, hogy „nem, mert…” vagy azt nézzünk, „hogyan lehetne, hogy…”.
- Nem sztorizgat. Bár megkönnyebbülten hallgatjuk időnként, hogy kinek, milyen érzés volt a mienkéhez hasonló cipőben lenni, és ő hogy vészelte azt át – ám ez is sokszor a figyelemelterelés jó eszköze.
- Nem segít önigazolást keresni. Nehéz helyzetben van? A gazdasági rendszer, a politikai viszonyok, a szülei kapcsolata, a pubertáskori válság stb. mind „valószínűsíthetően” hozzájárult ahhoz, hogy Önnek most nehéz legyen. – Legalábbis ezekre az okokra mindig lehet hivatkozni. Bevált. A coach azonban ehelyett abban segít, hogy Ön felfedezze, hogy most mit tehet.
- Nem nyalogat sebeket – de ez nem közönyt jelent. A sebész nem hullajt könnyet, amikor vágni kell. A barátnő válla viszont arra való, hogy sírjunk rajta. A funkciók keveredéséből nagy gondok adódhatnak… A coach józansága + empátiája biztosítja a gyors fejlődést.
Ki kicsoda?
Ahhoz, hogy Ön világosan lássa a különbséget a különböző fejlesztési eszközök között, és ebből kifolyólag az adott helyzetben Ön a számára legkedvezőbbet tudja választani - hasonlítsuk össze az alábbi pozíciók tevékenységeit:
COACH
|
MENTOR/SZEMÉLYI- TANÁCSADÓ
|
- életvezetési „edző”/projekt edző
|
- tapasztalt társ
|
- holisztikusabb ismeretek birtokosa (sajátja és a kliensé)
|
- több tudása van konkrét dolgokról + helyi ismeretei vannak
|
- önismereti fejlesztés végez: tudatosít, önfejlesztő energiákat mozdít, tanulásra ösztönöz
|
- figyel, felmér, hiányt pótol, helyzetbe hoz, kísér, bevezet
|
- célja a résztvevő saját célja, megoldása
|
- külső célt állít (ritkán belsőt is)
|
- kötetlen légkör, kötött forma
|
- kötött légkör, kötetlen forma
|
- komfortzónából kiléptet, külső kreativitásra buzdít
|
- komfortzónát épít
|
- jelenből jövőre fókuszál
|
- jelenben van, sokszor múltat elemez
|
- indirekt
|
- direkt
|
- a felelősség a résztvevőé
|
- felelősség közös
|
- ülések száma általában meghatározott: (1-12), magas elkötelezettséget igényel
|
- gyors megoldást kínál,alacsony stressz-szint - alacsony elkötelezettség
|
- nem,vagy csak ritkán ad tanácsot
|
- beillesztő tanulást segít
|
Elvárhatja a coachtól, hogy...
képzett legyen; Akár több coaching módszertanban és megközelítésben is.
folyamatos szupervízióban részesüljön; Ezen keresztül egy kívülálló pozícióból tekinthet rá a saját és az ügyfelei munkájára. Ez egy tisztább látásmódot biztosít.
tapasztalt legyen; Felesleges hangsúlyozni, hogy a felgyorsult világunkban mekkora érték, ha a kisujjunkban van a „know-how”. Nem véletlen, hogy szinte nem találunk coachokat 30 év életkor alatt. Business és az executive-coachingnál elvárható, hogy a coachnak vezetői tapasztalata is legyen.
referenciákkal bírjon; Ha Ön a kocsijához szerelőt választ, körülnéz a piacon, vajon kit ajánlanak az ismerősök. Ha fogorvost keres, úgyszintén. Ha coachot ajánlanak Önnek, figyelje meg, milyen értékeit emelik ki.
gyakorlott coach mellett tanult be; Az elméleti tudás ezen a terepen fél mankó. A mankó másik szárát a gyakorlati oktatás menedzselése képezi, csakúgy, mint az autóvezetésnél: az oktató és a tanuló közötti kölcsönös kapcsolat biztosítja a tanulást.
elhivatott, kompetens és hiteles legyen; Nem az a kérdés, hogy érzelmi szálak fűzzék Önöket össze, és magas rezgésszámú légkörben történjék a folyamat. Viszont, ha Ön nem bízik a coachban, vagy nem érzi kompetensnek, ill. „valahogy nincs ott”, vegye fontolóra, hogy felbontják a megállapodásukat.
Coaching eszköztár
érzelmi intelligencia növelés: annak felfogása és megértése, hogy mi zajlik bennünk és másokban
tapasztalati tanulás: élmény-érzés-elmélet-új élmény alkotás: vagyis annak vizsgálata, ahogyan hatékonyan képesek vagyunk tanulni
shadow coaching – „árnyékkövetési coaching”: az ügyfél különböző helyzetbeli magatartásának megfigyelése és visszatükrözése
aktív hallgatás: az ügyfél tudatos és tudattalan verbális és nonverbális jelzéseinek teljes és magas fokú figyelemmel kísérése
NLP (Neuro Linguistikus Programozás): leginkább a Meta és Milton modell használatával a nyelvezeten keresztüli általánosítások, torzítások és törlések hatásának vizsgálata a gondolkodásmódra.
Rendszerszemlélet: az ok-okozati összefüggés keresés helyett azon pontokra irányuló fókuszálás, mely a fennálló helyzetet erősíti, ill. gyengíti
Rendszerfelállítás: a problémarendszer egyes elemeinek felismerése és különféle beavatkozásokon keresztül a megoládrendszer modellezése.
EFT (Emotional Freedom Technique): a test bizonyos akupunktúrás pontjainak gyengéd ütögetése, mely elősegíti a negatív érzelmek és hitek átformálását és a pozitívak befogadását.
Avatar: a kliens hitrendszerének, meggyőződésének teljes elfogadása - miközben az elfogadó légkör pszichológiai lélegzethez juttatja a klienst és saját maga tud kilépni játszmáiból. A kliens teljes felelősség vállalásának támogatása élete minden területén.
Wingwave: érzelmi blokkok, teljesítmény blokádok átalakítása szemmozgásokon illetve taktilis ingereken keresztül. A coaching módszertan a világszerte ismert EMDR technikára alapozottan kereült kifejlesztésre és ISO minősítéssel rendkezik.
Theta Floating: egy speciális szimbólumokkal dolgozó technika, mely az érzelmi elakadások feloldásában segít. Arra készteti a résztvevőt, hogy kilépjen eddig jól megszokott mókuskerekéből a folyamat során.
Forduljon hozzám...
- bármilyen jelentősebb célkitűzése és annak megvalósulása érdekében
- fontos döntési helyzetekben
- egészségügyi krízishelyzetekben
- párkapcsolati probléma esetén
- önelfogadási nehézségekkel küzdve
- negatív emlékek, tapasztalatok, rossz szokások, fóbiák esetén.
- bármilyen más, professzionális segítséget igénylő helyzetben
Egy sikertörténet...NLP alapú coaching
Emberek vagyunk, akár tárgyalunk, akár főzünk. Ha az embert támogatást kap képességei kibontakoztatásához, akkor gyorsan rájöhet arra, hogyan használja fel a főzésben mutatott kreativitását a tárgyalás során, és a tárgyalásban mutatott lényegre törő, céltudatos és eredményes magatartását a főzés során. Így teljesebbnek érezheti magát, amikor tárgyal, és akkor is, amikor főz. Pusztán azáltal, hogy mindkét szerepének „erőforrásait” (képességeit, készségeit, életszemléletét, örömeit és egyéb érzelmeit) hozzáférhetővé teszi egész lénye számára.
Képzeljenek el egy nagyon csinos, jó alakú és végtelenül kedves fiatal nőt – nevezzük Annának – akiben sok a bizonytalanság és telve van feszültséggel. Magánélete zűrzavaros és a munkájával sem igazán elégedett. Így találkoztam Annával amikor először jött hozzám családállításra. Minden állítás után tisztultak fel dolgok az életében. (Főként a barátjával és az édesanyjával való kapcsolatán dolgoztunk az állítások során – ezek okozták neki a legtöbb gondot). Családi szinten kialakult Annában egyfajta rendezettség. Ugyanakkor az állítások közötti telefonos konzultációinkon egyre erőteljesebbé vált mindkettőnk számára az a tény, hogy az önmagáról kialakított képe (énkép, identitás), nem szolgálja annak az életnek a létrejöttét, amire vágyik. Sokkal többször vette észre életében azt, ami nem jó, ami nem működött, és önmagára (testét és lelkét egyaránt értve alatta) sem volt képes jó szívvel tekinteni. Ahogy önmagát látta, hallotta és érezte az a „éppen elmegy” és „teljesen értéktelen és bizonytalan” között ingadozott. Ekkor ismertük fel mindketten, hogy olyan területre érkeztünk a közös munkánkban, ahol a családállítás nem a legtökéletesebb módszer, valami másra van szükség. Alternatívaként felajánlottam számára az NLP alapú, megoldás centrikus coaching folyamatot, mellyel tovább tudtunk haladni
Az első alkalommal áttekintettük életterületeit munka és magánélet szempontjából egyaránt. Meghatároztuk mi a célja és milyen képességek és tulajdonságok segítik abban, hogy célba érjen.
Leginkább arra vágyott, hogy nőnek, FELNŐTT NŐnek érezze végre magát (húszas éveinek közepén jár) akinek a munkája és a magánélete egyaránt „megy”. Az ő meghatározása szerint ehhez reális önképre, önbecsülésre, önbizalomra, érzelmei hatékony kezelése van szüksége.
A második alkalommal a NŐ önképének átalakításán dolgoztunk azon keresztül, hogy meghatároztuk a női szerepeit élete minden területén, elneveztük őket és egy NLP technika segítségével „egyesítettük őket”, azaz létrehoztunk egy egységes belső nő-képet, melyben minden szerep erőforrásai elérhetők a többi szerep számára is. A folyamat során szükség volt még egy „mini családállítás”-ra is, mely tovább finomította az anyával való viszonyt.
Az egységessé tett női identitás fénysebességgel rendezte át ügyfelem munkahelyi és magánéletét is. Levelezésünkben, telefonos beszélgetésünkben (majd később személyesen is) beszámolt arról, hogyan lett képes nőiességét és belső erejét vezetőként is megélni és azokban a helyzetekben ahol eddig férfierővel vagy határozottsággal akart dűlőre vinni valamit. Most könnyedén és női bölcsességgel tudja megoldani a problémákat. Ráadásként harmadik ülésünkre jegygyűrűvel az ujján jelent meg. Önmagáról kialakított képének átalakulása végre képessé tette arra őt és partnerét is, hogy mindkettejük számára komoly kapcsolatban kötelezzék el magukat.
Folyamatunkat a harmadik ülés után, mindkettőnk megelégedésére le tudtuk zárni, hiszen minden kitűzött cél megvalósult, sőt kicsit túl is teljesült.